Szkoły w regionie lubuskim w XIX i w pierwszej połowie XX wieku – dziedzictwo archiwalne i kulturowe

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

5 stycznia 2016

Zbigniew Bujkiewicz, Zielona Góra 2015, ss. 260, ISBN 978-83-924993-1-2.

W publikacji Autor zajął się kwestiami szkolnictwa, a w szczególności budownictwa szkolnego w regionie lubuskim w XIX i pierwszej połowie XX w.

Układ i dobór ilustracji odzwierciedla zróżnicowanie architektoniczne i koncepcyjne budownictwa szkolnego w długim okresie. Zawartość treściowa publikacji daje pełen przegląd zachowanej dokumentacji historycznej regionu lubuskiego, odnoszącej się do jednego z elementów dziedzictwa kulturowego, jakim jest budownictwo szkolne.

W rozdziałach wstępnych przedstawiony został rys historyczny rozwoju niemieckiego szkolnictwa od XVIII w. oraz ogólne zasady budownictwa szkolnego. W dalszej części opisane zostało szkolnictwo na Ziemi Lubuskiej w poszczególnych miasta regionu, a następnie scharakteryzowano materiały archiwalne dotyczące nadzoru budowlanego nad szkołami w zasobach Archiwów Państwowych w Gorzowie Wielkopolskim i w Zielonej Górze. Zasoby źródłowe pochodzą z zespołów akt miast, starostw, kolekcji map i planów wymienionych dwóch archiwów województwa lubuskiego. Ostatnią część publikacji stanowi zbiór materiałów ikonograficznych, obrazujących budownictwo szkolne regionu lubuskiego z XIX i pierwszej połowy XX w. Składa się na nią łącznie ponad 200 reprodukcji dokumentacji budowlanej oraz fotografii istniejących do dziś obiektów.

 

Autorem publikacji jest prof. Zbigniew Bujkiewicz, wieloletni pracownik Archiwum Państwowego w Zielonej Górze, obecnie kierownik Oddziału II Przechowywania i Zabezpieczania Zasobu Archiwalnego.

 

Publikacja wydana nakładem Archiwum Państwowego w Zielonej Górze.

Pliki do pobrania

Galeria

  • Powiększ zdjęcie Okładka

    Okładka

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2016-01-05
Data publikacji:2016-01-05
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Maciej Mamet
Liczba odwiedzin:21308